Jak krok po kroku otworzyć restaurację

Branża kulinarna rozwija się dzisiaj w bardzo szybkim tempie. Nowe restauracje, bary szybkiej obsługi czy kawiarnie pojawiają się na każdym kroku. Jednak tylko nieliczne lokale gastronomiczne potrafią się na rynku utrzymać dłużej niż kilkanaście miesięcy.       

Otwieranie restauracji to wbrew pozorom długotrwały proces, który wymaga poczynienia sporych przygotowań. Zwłaszcza, jeśli mamy zamiar zadbać o to, aby jej promocja zaowocowała stosunkowo szybkim pozyskaniem szerokiego grona klientów.

Marzenie o wyjątkowej restauracji nie musi być jednym z tych, które nigdy się nie spełnią. Oczywiście wymaga to ciężkiej pracy, kreatywności i zapału. Można otworzyć małą, klimatyczną knajpkę bądź też ogromną restaurację tętniącą życiem. Wszystko zależy od tego, jaki mamy pomysł na założenie własnego biznesu. To właśnie koncepcja jest pierwszorzędną sprawą. W tej branży nie ma bowiem miejsca na improwizacje. Jeśli już mamy pomysł i jakąś ogólną wizję, to wówczas należy dokładnie przyjrzeć się branży i konkurencji, aby poznać środowisko, w którym będziemy funkcjonować. Biznesplan powinien zawierać ideę i profil restauracji, analizę rynku i konkurencji, a także grupy docelowej. Taki plan to tak naprawdę ocena firmy, jej potencjału oraz szans i zagrożeń czyhających na nią. Kolejnym krokiem jest znalezienie środków na sfinansowanie wymarzonego biznesu. Trzeba więc realnie oszacować swoje możliwości i zaplanować finansowanie w krótkim i długim czasie.

Można zająć się prowadzeniem restauracji, nawet bez większego doświadczenia w tej dziedzinie. W takim wypadku najlepszym rozwiązaniem jest franczyza, która polega na tym, że franczyzobiorca otrzymuje niezbędny do prowadzenia restauracji know-how. Ponadto działa on pod znaną i utrwaloną w pozycji klientów marką, a to znacznie ułatwia start w branży Franczyzobiorca otrzymuje pełne przygotowanie i stałą pomoc w prowadzeniu gastronomicznego biznesu.

Dla wielu osób kwestie formalne niezbędne do założenia własnej działalności wydają się być murem nie do przeskoczenia. Miłośnik kuchni, niekoniecznie musi okazać się mistrzem logistyki czy kwestii księgowo-prawnych, dlatego w niektórych sytuacjach lepiej poradzić się specjalistów, a samemu oddać się w pełni gotowaniu. Co ważne, w przypadku planowania kwestii związanych z lokalem przeznaczonym na naszą działalność, mamy do wyboru 3 opcje: wynajem, kupno, budowa. Duży wpływ na powodzenie biznesu w branży gastronomicznej ma lokalizacja. Inwestując w lokal w centralnej części miasta musimy liczyć się z większymi kosztami, ale i prawdopodobnie z większym zainteresowaniem potencjalnych gości. Otwierając lokal w innych częściach miasta należy najpierw pomyśleć o przyciągnięciu lokalnych klientów, a dopiero w drugiej kolejności o zachęceniu ludzi do tego, by przyjeżdżali z innych zakątków.  Wybrany lokal i dopełnione formalności to już połowa drogi. Teraz czas zastanowić się nad jego wnętrzem. Bez stworzenia unikatowego wizerunku naszej działalności, nawet najlepsza reklama nie zapewni ruchu w lokalu.  Aranżacja powinna być spójna z tym, jaki rodzaj restauracji otwieramy, jakie jedzenie będziemy tam serwować. Wystrój powinien być klimatyczny i nadawać charakter danej przestrzeni. Następną sprawą jest personel, to od niego w głównej mierze będzie zależało to, czy restauracja przyciągnie klientów. Wieloletni praktycy, właściciele restauracji twierdzą, że rzeczą która najbardziej wymaga wiedzy i umiejętności w prowadzeniu gastronomii, jest umiejętność doboru dobrych pracowników i kierowanie nimi.

Co ważne, nie powinniśmy oszczędzać na szefie kuchni, którego smak i doświadczenie będzie albo przyciągać albo wręcz odwrotnie – odpychać ludzi. Dobry kucharz nie boi się eksperymentować, śledzi kulinarne trendy i sam je kreuje, ma wyrafinowany smak i kocha gotować. Smaczne potrawy zapewnią restauracji wiernych klientów, dlatego tak ważny jest wybór odpowiedniego szefa kuchni.

Dobra restauracja to tak naprawdę dobrej jakości produkty. Każdy przyszły restaurator powinien wybrać sprawdzonych dostawców, którzy oferują świeże składniki. Warto więc zaopatrywać się u lokalnych rolników, piekarzy czy mleczarzy. Jeśli nasz lokal jest już wyposażony, a personel wybrany, to nie pozostaje nic innego, jak dać o sobie usłyszeć. Aby nasza restauracja była kojarzona z dobrą jakością musi mieć dobrą reputację i wierną grupę stałych klientów. Głównym celem prowadzonych działań marketingowych będzie pozyskanie klientów, zdobycie ich zaufania, a potem praca nad tym, aby zdobytego zaufanie do naszej marki nie stracili.  

Ogromną rolę w promocji odgrywają dziś media społecznościowe, dlatego trzeba je wykorzystać w komunikacji z potencjalnymi klientami. Należy też pamiętać o estetycznym wnętrzu oraz identyfikacji wizualnej, która pozwoli na bycie rozpoznawalnym w danej branży. Warto pomyśleć nad wprowadzeniem programu lojalnościowego dla stałych gości, co z pewnością wpłynie przywiązanie ludzi do marki, oraz zachęci innych do odwiedzania naszej restauracji. To właśnie ich satysfakcja powinna być dla przyszłego restauratora najważniejsza.

Jest to pierwszy z cyklu artykułów poświęconych zagadnieniu tworzenia silnej i rozpoznawalnej wśród klientów marki restauracji. Podpowiemy, jak efektywnie zarządzać lokalem, zwiększać zyski i być zawsze o krok przed konkurencją. Nasza wieloletnia znajomość rynku gastronomicznego i obowiązujących w nim trendów zapewni Wam niezbędne wsparcie marketingowe. Jesteśmy pewni tego, że nasze wskazówki przydadzą się obecnym i przyszłym restauratorom.



Dodaj komentarz