Okno żywieniowe – zasady i założenia okresowego postu

Okno żywieniowe – zasady i założenia okresowego postu

Dbanie nie tylko o wzorową figurę, ale też dobre samopoczucie stało się w ostatnim czasie niezwykle ważne. Coraz więcej osób zaczyna zdrowo się odżywiać, uprawiać sporty, śledzić nowinki na temat tego, w jaki sposób zmienić swoją dietę, by dostarczyć swojemu organizmowi wszystkich potrzebnych składników, przy jednoczesnej redukcji wagi.

Czym jest okno żywieniowe, jakie są zasady i co jeść?

Okno żywieniowe, to inaczej okresowy post w ciągu dnia lub tygodnia. W tej metodzie nie kładzie się nacisku na to, co jeść, oczywiście z zachowaniem zbilansowanej diety, jeśli chce się osiągnąć zamierzone efekty – lecz istotne jest kiedy. Dlatego jest to idealne rozwiązanie dla osób, które nie mają czasu liczyć kaloryczności potraw, a dieta pudełkowa jest zbyt kosztowna.

Zasady przestrzegania okna żywieniowego.

Dieta polegająca na okresowym poście ma kilka wariantów i określone w nich zasady, w zależności od potrzeb organizmu i trybu życia:

  • opcja 16/8, czyli 16 godzin postu, a przez 8 można jeść
  • opcja 20/4, czyli 20 godzin postu, okres jedzenia 4 godziny
  • opcja 5:2, polegająca na tym, że przez 5 dni można jeść normalnie, a przez kolejne dwa stosuje się dietę 500-600 kalorii lub stosuje głodówkę

Co jeść w czasie trwania okna żywieniowego?

Według założeń, stosowanie metody okna żywieniowego nie narzuca konkretnej diety. Powinna ona opierać się na zasadach racjonalnego żywienia, więc należy jeść tak, by dostarczyć organizmowi wszystko, co jest potrzebne do jego prawidłowego funkcjonowania. Zmniejszenie kaloryczności diety spowoduje co prawda efekt zmniejszający masę ciała, ale zbyt rygorystyczne może doprowadzić do złego samopoczucia lub choroby. 

Zalety przestrzegania okna żywieniowego.

Przeprowadzone badania wskazują, że stosowanie metody okna żywieniowego wpływa na:

  • poprawienie i naprawę metabolizmu komórek
  • zmniejszenie ciśnienia krwi
  • regulowanie wytwarzania hormonów
  • kontrolę apetytu
  • ochronę przed toksynami
  • obniżenie ryzyka rozwoju nowotworów

Kto może stosować dietę opartą na oknie żywieniowym? Jak w przypadku każdej diety istnieją przeciwskazania dla stosowania tego rodzaju rozwiązania dla osiągnięcia idealnej wagi. Osoby cierpiące na zaburzenia równowagi hormonalnej, diabetycy oraz kobiety w ciąży i karmiące, bezwzględnie nie powinny stosować metody okna żywieniowego

Share This

What's your reaction?
0Smile0Lol0Wow0Love0Sad0Angry

Zostaw komentarz